10 faktów na temat obwodnicy Sztokholmu

Data:

Obwodnica Sztokholmu ma zostać ukończona dopiero w 2030 roku, ale już teraz jej budowa ma wpływ na wiele osób.

Co to jest Förbifarten?

Jest to przedłużenie autostrady E4 na zachód od Sztokholmu. Celem jest odciążenie zatłoczonej Essingeleden i skierowanie ruchu na zewnątrz, a nie przez miasto. Od Häggvik na północy do Kungens kurva na południu będzie przebiegać 21-kilometrowa trasa Förbifarten, z czego 18 kilometrów będzie przebiegać w tunelu. Sześć węzłów komunikacyjnych zostanie zbudowanych nad ziemią. Koszt projektu to co najmniej 38 miliardów koron szwedzkich.

Czas podróży

Na przejechanie całej trasy powinno wystarczyć 15 minut.

Natura po drodze

Obwodnica przebiega przez siedem rezerwatów przyrody i kultury, z których pięć zostało naruszonych przez budowę. W związku z tym Trafikverket będzie musiał dokonać rekonstrukcji przyrody, która musi zostać zrekompensowana. Na przykład w rezerwacie przyrody Hansta dawny tor motocrossowy ma zostać oddany naturze.

Sztuka użytkowa w tunelu

Bez punktów orientacyjnych na powierzchni ziemi nawigacja może być trudna. Dlatego sztuka planowana w tunelach powinna być nie tylko krzykliwa, ale także pomagać kierowcom w rozpoznawaniu jej. Dlatego w przyszłości będziemy kojarzyć Kungens kurva z oświetleniem w kształcie serpentyn, a Vinsta z zarysem budynku.

Trasy rowerowe i piesze

Wzdłuż autostrady powstaje wiele tras pieszych i rowerowych prowadzących do nowych węzłów transportu publicznego. Powstaną również nowe parkingi rowerowe dla osób dojeżdżających do pracy, a wiele istniejących tras pieszych i rowerowych zostanie zmodernizowanych lub rozbudowanych. W samych tunelach będzie można poruszać się tylko pojazdami silnikowymi lub elektrycznymi.

Komunikacja miejsca

Po zakończeniu prac Zarząd Ruchu spodziewa się, że obwodnicą będzie podróżować co najmniej 10 000 pasażerów autobusów dziennie. Powstaną nowe bezpośrednie linie autobusowe, które w godzinach szczytu połączą główne osiedla mieszkaniowe i miejsca pracy wzdłuż trasy. W niektórych miejscach powstaną wydzielone pasy dla autobusów.

Wentylacja w tunelu

Naturalny przepływ powietrza wywołany przez ruch uliczny będzie wspomagany przez duże systemy wentylacyjne w tunelach, które przemieszczają powietrze do przodu w kierunku ruchu drogowego. W kilku punktach będzie miała miejsce wymiana powietrza, zarówno wywiewanego, jak i nawiewanego, przy czym wymiana będzie odbywała się za pośrednictwem wież nad ziemią.

Opóźnienia i koszty

W kwietniu Sąd Ziemski i Środowiskowy w Sztokholmie wydał orzeczenie, które może znacznie skomplikować realizację projektu. W trakcie budowy w Vinsta do tuneli dostały się wody gruntowe w ilościach znacznie większych, niż przewidział to Szwedzki Urząd Transportu. Zgodnie z orzeczeniem, wyciek oznacza, że Grimstaskogen straci wody gruntowe. Dlatego sąd nakazał Trafikverket dalsze uszczelnianie przeciekających tuneli, co według Trafikverket będzie kosztować dodatkowo 5-9 mld koron szwedzkich i może opóźnić otwarcie do 2034 roku.

Bezpieczeństwo w tunelach

Planiści spędzili wiele miesięcy aby skupić się na bezpieczeństwie całej instalacji, sprawdzając i testując nowe, zaawansowane technologicznie systemy bezpieczeństwa. Obwodnica musi być w stanie poradzić sobie z pożarami, wypadkami, korkami i innymi nieprzewidzianymi zdarzeniami.

Zasięg telefoniczny i drogi ewakuacyjne

W ramach budowy powstaną dwa równoległe tunele, w każdym z nich ruch będzie odbywał się w jednym kierunku. W związku z tym w tunelach nie będzie żadnego kontaktu z nadjeżdżającymi pojazdami. Każdy, kto cierpi na lekką klaustrofobię, może z ulgą przyjąć wiadomość, że na całym terenie będą znajdować się drogi ewakuacyjne wyraźnie oznakowane w odstępach około 100 metrów. Na całej trasie będzie zasięg telefonii komórkowej.

Foto. Trafikverket

Polub nas

0FaniLubię

Udostępnij

spot_img

Artykuły powiązane

Sztokholm ułatwia dostęp do mieszkań dla ofiar przemocy domowej

Władze miasta Sztokholm ogłosiły, że osoby żyjące w związkach pełnych przemocy, zarówno kobiety, jak i mężczyźni, będą teraz...

Ważna zmiana dla kierowców w Sztokholmie: Koniec aplikacji Betala P – nowy system parkowania od września

We wrześniu 2024 roku, kierowcy parkujący na ulicach Sztokholmu staną przed istotną zmianą w sposobie płacenia za parkowanie....

Biblia Diabła w Sztokholmie – Tajemnica Codex Gigas

W samym sercu Sztokholmu, w eleganckiej dzielnicy Östermalm, skrywa się jedno z najbardziej intrygujących dzieł średniowiecznej Europy –...

Nowe zasady w Sztokholmie: Nauczanie na odległość dla uczniów z poważnymi problemami z absencją

Od 2025 roku uczniowie w Sztokholmie, którzy mają poważne problemy z absencją, będą mogli uczyć się na odległość....