10 faktów na temat obwodnicy Sztokholmu

Data:

Obwodnica Sztokholmu ma zostać ukończona dopiero w 2030 roku, ale już teraz jej budowa ma wpływ na wiele osób.

Co to jest Förbifarten?

Jest to przedłużenie autostrady E4 na zachód od Sztokholmu. Celem jest odciążenie zatłoczonej Essingeleden i skierowanie ruchu na zewnątrz, a nie przez miasto. Od Häggvik na północy do Kungens kurva na południu będzie przebiegać 21-kilometrowa trasa Förbifarten, z czego 18 kilometrów będzie przebiegać w tunelu. Sześć węzłów komunikacyjnych zostanie zbudowanych nad ziemią. Koszt projektu to co najmniej 38 miliardów koron szwedzkich.

Czas podróży

Na przejechanie całej trasy powinno wystarczyć 15 minut.

Natura po drodze

Obwodnica przebiega przez siedem rezerwatów przyrody i kultury, z których pięć zostało naruszonych przez budowę. W związku z tym Trafikverket będzie musiał dokonać rekonstrukcji przyrody, która musi zostać zrekompensowana. Na przykład w rezerwacie przyrody Hansta dawny tor motocrossowy ma zostać oddany naturze.

Sztuka użytkowa w tunelu

Bez punktów orientacyjnych na powierzchni ziemi nawigacja może być trudna. Dlatego sztuka planowana w tunelach powinna być nie tylko krzykliwa, ale także pomagać kierowcom w rozpoznawaniu jej. Dlatego w przyszłości będziemy kojarzyć Kungens kurva z oświetleniem w kształcie serpentyn, a Vinsta z zarysem budynku.

Trasy rowerowe i piesze

Wzdłuż autostrady powstaje wiele tras pieszych i rowerowych prowadzących do nowych węzłów transportu publicznego. Powstaną również nowe parkingi rowerowe dla osób dojeżdżających do pracy, a wiele istniejących tras pieszych i rowerowych zostanie zmodernizowanych lub rozbudowanych. W samych tunelach będzie można poruszać się tylko pojazdami silnikowymi lub elektrycznymi.

Komunikacja miejsca

Po zakończeniu prac Zarząd Ruchu spodziewa się, że obwodnicą będzie podróżować co najmniej 10 000 pasażerów autobusów dziennie. Powstaną nowe bezpośrednie linie autobusowe, które w godzinach szczytu połączą główne osiedla mieszkaniowe i miejsca pracy wzdłuż trasy. W niektórych miejscach powstaną wydzielone pasy dla autobusów.

Wentylacja w tunelu

Naturalny przepływ powietrza wywołany przez ruch uliczny będzie wspomagany przez duże systemy wentylacyjne w tunelach, które przemieszczają powietrze do przodu w kierunku ruchu drogowego. W kilku punktach będzie miała miejsce wymiana powietrza, zarówno wywiewanego, jak i nawiewanego, przy czym wymiana będzie odbywała się za pośrednictwem wież nad ziemią.

Opóźnienia i koszty

W kwietniu Sąd Ziemski i Środowiskowy w Sztokholmie wydał orzeczenie, które może znacznie skomplikować realizację projektu. W trakcie budowy w Vinsta do tuneli dostały się wody gruntowe w ilościach znacznie większych, niż przewidział to Szwedzki Urząd Transportu. Zgodnie z orzeczeniem, wyciek oznacza, że Grimstaskogen straci wody gruntowe. Dlatego sąd nakazał Trafikverket dalsze uszczelnianie przeciekających tuneli, co według Trafikverket będzie kosztować dodatkowo 5-9 mld koron szwedzkich i może opóźnić otwarcie do 2034 roku.

Bezpieczeństwo w tunelach

Planiści spędzili wiele miesięcy aby skupić się na bezpieczeństwie całej instalacji, sprawdzając i testując nowe, zaawansowane technologicznie systemy bezpieczeństwa. Obwodnica musi być w stanie poradzić sobie z pożarami, wypadkami, korkami i innymi nieprzewidzianymi zdarzeniami.

Zasięg telefoniczny i drogi ewakuacyjne

W ramach budowy powstaną dwa równoległe tunele, w każdym z nich ruch będzie odbywał się w jednym kierunku. W związku z tym w tunelach nie będzie żadnego kontaktu z nadjeżdżającymi pojazdami. Każdy, kto cierpi na lekką klaustrofobię, może z ulgą przyjąć wiadomość, że na całym terenie będą znajdować się drogi ewakuacyjne wyraźnie oznakowane w odstępach około 100 metrów. Na całej trasie będzie zasięg telefonii komórkowej.

Foto. Trafikverket

Polub nas

0FaniLubię

Udostępnij

spot_img

Artykuły powiązane

Ryanair rozszerza ofertę z Sztokholmu dodając nowe trasy

Linie lotnicze Ryanair ogłosiły rozszerzenie swojej oferty lotów z lotniska Arlanda w Sztokholmie, wprowadzając nowe połączenia do Wilna...

Odwrót trendu: Sztokholm odzyskuje popularność po pandemii

Stolica Szwecji, odnotowuje pozytywną zmianę w trendach migracyjnych, odwracając tendencję ostatnich lat, kiedy to więcej osób opuszczało region...

Mieszkania na lotnisku Bromma mogą kosztować Sztokholm miliardy

W ostatnim oświadczeniu, które zaszokowało wielu mieszkańców i interesariuszy, Karin Wanngård, pełniąca rolę komisarza ds. finansów, poinformowała o...

Fala pożarów wstrząsa Sztokholmem: Seria zdarzeń pogarsza sytuację bezpieczeństwa

W późnych godzinach wieczornych i nocnych Sztokholm zmagał się z serią poważnych pożarów, które wywołały niepokój wśród mieszkańców...