10 faktów na temat obwodnicy Sztokholmu

redaktor
4 Min Read

Obwodnica Sztokholmu ma zostać ukończona dopiero w 2030 roku, ale już teraz jej budowa ma wpływ na wiele osób.

Co to jest Förbifarten?

Jest to przedłużenie autostrady E4 na zachód od Sztokholmu. Celem jest odciążenie zatłoczonej Essingeleden i skierowanie ruchu na zewnątrz, a nie przez miasto. Od Häggvik na północy do Kungens kurva na południu będzie przebiegać 21-kilometrowa trasa Förbifarten, z czego 18 kilometrów będzie przebiegać w tunelu. Sześć węzłów komunikacyjnych zostanie zbudowanych nad ziemią. Koszt projektu to co najmniej 38 miliardów koron szwedzkich.

Czas podróży

- Reklama -

Na przejechanie całej trasy powinno wystarczyć 15 minut.

Natura po drodze

Obwodnica przebiega przez siedem rezerwatów przyrody i kultury, z których pięć zostało naruszonych przez budowę. W związku z tym Trafikverket będzie musiał dokonać rekonstrukcji przyrody, która musi zostać zrekompensowana. Na przykład w rezerwacie przyrody Hansta dawny tor motocrossowy ma zostać oddany naturze.

- Reklama -

Sztuka użytkowa w tunelu

Bez punktów orientacyjnych na powierzchni ziemi nawigacja może być trudna. Dlatego sztuka planowana w tunelach powinna być nie tylko krzykliwa, ale także pomagać kierowcom w rozpoznawaniu jej. Dlatego w przyszłości będziemy kojarzyć Kungens kurva z oświetleniem w kształcie serpentyn, a Vinsta z zarysem budynku.

Trasy rowerowe i piesze

Wzdłuż autostrady powstaje wiele tras pieszych i rowerowych prowadzących do nowych węzłów transportu publicznego. Powstaną również nowe parkingi rowerowe dla osób dojeżdżających do pracy, a wiele istniejących tras pieszych i rowerowych zostanie zmodernizowanych lub rozbudowanych. W samych tunelach będzie można poruszać się tylko pojazdami silnikowymi lub elektrycznymi.

- Reklama -

Komunikacja miejsca

Po zakończeniu prac Zarząd Ruchu spodziewa się, że obwodnicą będzie podróżować co najmniej 10 000 pasażerów autobusów dziennie. Powstaną nowe bezpośrednie linie autobusowe, które w godzinach szczytu połączą główne osiedla mieszkaniowe i miejsca pracy wzdłuż trasy. W niektórych miejscach powstaną wydzielone pasy dla autobusów.

Wentylacja w tunelu

Naturalny przepływ powietrza wywołany przez ruch uliczny będzie wspomagany przez duże systemy wentylacyjne w tunelach, które przemieszczają powietrze do przodu w kierunku ruchu drogowego. W kilku punktach będzie miała miejsce wymiana powietrza, zarówno wywiewanego, jak i nawiewanego, przy czym wymiana będzie odbywała się za pośrednictwem wież nad ziemią.

Opóźnienia i koszty

W kwietniu Sąd Ziemski i Środowiskowy w Sztokholmie wydał orzeczenie, które może znacznie skomplikować realizację projektu. W trakcie budowy w Vinsta do tuneli dostały się wody gruntowe w ilościach znacznie większych, niż przewidział to Szwedzki Urząd Transportu. Zgodnie z orzeczeniem, wyciek oznacza, że Grimstaskogen straci wody gruntowe. Dlatego sąd nakazał Trafikverket dalsze uszczelnianie przeciekających tuneli, co według Trafikverket będzie kosztować dodatkowo 5-9 mld koron szwedzkich i może opóźnić otwarcie do 2034 roku.

Bezpieczeństwo w tunelach

Planiści spędzili wiele miesięcy aby skupić się na bezpieczeństwie całej instalacji, sprawdzając i testując nowe, zaawansowane technologicznie systemy bezpieczeństwa. Obwodnica musi być w stanie poradzić sobie z pożarami, wypadkami, korkami i innymi nieprzewidzianymi zdarzeniami.

Zasięg telefoniczny i drogi ewakuacyjne

W ramach budowy powstaną dwa równoległe tunele, w każdym z nich ruch będzie odbywał się w jednym kierunku. W związku z tym w tunelach nie będzie żadnego kontaktu z nadjeżdżającymi pojazdami. Każdy, kto cierpi na lekką klaustrofobię, może z ulgą przyjąć wiadomość, że na całym terenie będą znajdować się drogi ewakuacyjne wyraźnie oznakowane w odstępach około 100 metrów. Na całej trasie będzie zasięg telefonii komórkowej.

Foto. Trafikverket
Share This Article
Leave a Comment

Dodaj komentarz