Region Sztokholm zaprezentował budżet na 2025 rok, którego celem jest wprowadzenie kluczowych reform w zakresie opieki zdrowotnej i transportu publicznego. Koalicja centrowa składająca się z Socjaldemokratów, Partii Centrum, Partii Zielonych oraz Partii Lewicy przedstawiła plan o wartości miliarda euro, który zakłada między innymi skrót godzin pracy dla wyspecjalizowanych pielęgniarek, inwestycje w psychiatrię oraz ulepszenia w transporcie publicznym.
Priorytety budżetowe: opieka zdrowotna i transport
Pomimo ograniczonego budżetu, przedstawiciele regionu podkreślają, że najważniejszymi obszarami inwestycji są opieka zdrowotna i transport publiczny. Radna regionu ds. finansów, Aida Hadžialić, zwraca uwagę na konieczność utrzymania odpowiedniego poziomu finansowania w obliczu rosnących kosztów leków i materiałów medycznych.
- „Budżet na 2025 r. jest ograniczony, ale priorytetowo traktuje opiekę zdrowotną i transport publiczny” – powiedziała Hadžialić. Dodała również, że mimo spadającej inflacji, region musi nadal mierzyć się z nowymi wyzwaniami finansowymi.
Koszty opieki zdrowotnej i inwestycje w szpitale
Jednym z kluczowych elementów budżetu jest poprawa dostępu do opieki zdrowotnej, w tym skrócenie kolejek do szpitali. Na ten cel przeznaczono 30 milionów koron szwedzkich, a budżet szpitali został zwiększony o 825 milionów koron. Wprowadzony zostanie także projekt redukcji godzin pracy dla wyspecjalizowanych pielęgniarek i asystentów pielęgniarek, którzy będą pracować 34 godziny tygodniowo zamiast standardowych 40, przy zachowaniu dotychczasowego wynagrodzenia.
- „To kluczowy krok w poprawie warunków pracy w opiece zdrowotnej i zapobieganiu wypaleniu zawodowemu wśród personelu medycznego” – dodała Hadžialić.
Droższe bilety SL
W budżecie na 2025 rok znalazła się również decyzja o podwyżce cen biletów SL (Sztokholmskiego transportu publicznego). Od nowego roku bilet 30-dniowy dla dorosłych będzie droższy o 40 koron szwedzkich, a cena biletu jednorazowego wzrośnie o 1 koronę. Co ważne, bilety dla dzieci, młodzieży, studentów i emerytów pozostaną bez zmian. Ta decyzja wywołała jednak krytykę ze strony opozycji, która podkreśla, że mieszkańcy Sztokholmu muszą płacić wysokie podatki, a w zamian otrzymują coraz droższy transport.
- „Mieszkańcy Sztokholmu są zmuszeni do płacenia najwyższego podatku regionalnego w Szwecji, a za to otrzymują gorszą opiekę i transport” – skomentował Kristoffer Tamsons, lider grupy Partii Umiarkowanej.
Inwestycje w transport przyszłości
Transport publiczny stanowi jeden z kluczowych elementów budżetu, a region planuje znaczne inwestycje w rozwój komunikacji miejskiej. Jednym z projektów jest budowa nowej linii metra do przyszłego Bromma Park City, która ma być dostosowana do planów mieszkaniowych miasta.
- „Chcemy planować transport publiczny zgodnie z planami mieszkaniowymi miasta Sztokholm i przygotowujemy się do budowy metra do przyszłego Bromma Parkstad” – powiedział Anton Fendert, członek Szwedzkiej Rady Transportu.
W budżecie zaplanowano również wprowadzenie usług nocnych dla pociągów podmiejskich, co ma na celu zwiększenie dostępności transportu publicznego w godzinach nocnych.
Redukcja podatków
Choć podatek regionalny nie zostanie obniżony w 2025 roku, region zapowiedział, że od stycznia 2026 roku nastąpi jego redukcja o 5 öre za każdą zarobioną koronę. Oznacza to, że średnia rodzina zaoszczędzi dodatkowe 660 koron rocznie.
- „To nie jest duża obniżka, ale pierwszy krok w kierunku przywrócenia podatku” – skomentował Gustav Hemming, radny ds. klimatu, infrastruktury i archipelagu.
Krytyka ze strony opozycji
Opozycja wyraziła swoje niezadowolenie z budżetu, argumentując, że mieszkańcy Sztokholmu płacą jedne z najwyższych podatków w kraju, a jakość usług publicznych – zarówno w opiece zdrowotnej, jak i transporcie – pozostawia wiele do życzenia. Kristoffer Tamsons z Partii Umiarkowanej zauważył, że droższe bilety oraz niewielka obniżka podatków nie zrekompensują mieszkańcom rosnących kosztów życia i spadającego poziomu usług.
Podsumowanie budżetu
W skrócie, budżet Regionu Sztokholm na 2025 rok obejmuje:
- 30 milionów koron na skrócenie kolejek do opieki medycznej,
- 825 milionów koron dodatkowego budżetu dla szpitali,
- 180 milionów koron na wybór prywatnej opieki zdrowotnej,
- Droższe bilety SL: 40 koron więcej za bilet 30-dniowy, 1 korona więcej za bilet jednorazowy,
- Skrócenie godzin pracy dla pielęgniarek i asystentów do 34 godzin tygodniowo,
- Inwestycje w nową linię metra do Bromma Park City,
- Obniżenie podatków o 5 öre od 2026 roku.