Z końcem roku w Sztokholmie zostaną wprowadzone nowe strefy ekologiczne, które uniemożliwią swobodne poruszanie się pojazdami napędzanymi benzyną w wyznaczonych obszarach. Zmiana ta ma na celu poprawę jakości powietrza w centrum miasta, ale nie wszyscy Szwedzi są zgodni co do jej słuszności. Wyniki najnowszej ankiety, przeprowadzonej przez firmę badawczą M3 Panel i opublikowane przez Teknikens värld, pokazują, że opinie na temat nowych regulacji są podzielone.
Opinie Szwedów na temat stref ekologicznych
Wyniki ankiety wskazują, że społeczeństwo ma mieszane uczucia wobec nadchodzących zmian. Około 34% respondentów uważa, że wprowadzenie stref ekologicznych to krok w dobrą stronę, który przyczyni się do poprawy jakości powietrza, szczególnie w gęsto zaludnionym centrum Sztokholmu. Uważają oni, że czystsze powietrze zwiększy komfort życia mieszkańców i odwiedzających, a także poprawi zdrowie publiczne.
Z drugiej strony, 29% badanych wyraziło swoje zaniepokojenie i sprzeciw wobec nowych regulacji. Ich zdaniem, wprowadzenie stref może prowadzić do komplikacji w ruchu drogowym, zmuszając kierowców do korzystania z objazdów, co wydłuży podróże i może przyczynić się do powstawania większych korków na ulicach poza strefami.
Wprowadzenie stref ekologicznych klasy 3
Jedną z najważniejszych zmian będzie utworzenie strefy ekologicznej klasy 3 w samym centrum Sztokholmu. Zgodnie z informacjami udostępnionymi przez miasto, wybrany obszar ma kluczowe znaczenie zarówno dla mieszkańców, jak i branży turystycznej. Władze podkreślają, że ten fragment miasta jest często odwiedzany przez pieszych, którzy są szczególnie narażeni na negatywne skutki emisji spalin.
- „Wyznaczony obszar to jeden z najbardziej dostępnych w Szwecji do podróżowania bez samochodu”, informują przedstawiciele miasta.
Korzyści dla środowiska i miasta
Władze Sztokholmu spodziewają się, że wprowadzenie strefy ekologicznej przyczyni się do poprawy jakości środowiska ulicznego. Strefa klasy 3 ma przynieść bezpieczniejsze i bardziej przyjazne warunki dla pieszych oraz rowerzystów, co stworzy bardziej komfortową przestrzeń miejską. Umożliwi to również organizację większej liczby wydarzeń na świeżym powietrzu oraz aktywności społecznych.
Miasto oczekuje, że dzięki nowym regulacjom nastąpi szybsze przejście na pojazdy elektryczne, co z kolei przyczyni się do obniżenia poziomu hałasu i emisji spalin w centrum. W ten sposób centrum miasta stanie się bardziej atrakcyjne dla mieszkańców i turystów, sprzyjając zdrowiu i poprawie jakości życia.
Pojazdy objęte regulacjami
Strefa ekologiczna klasy 3 będzie dopuszczać jedynie czyste pojazdy elektryczne, samochody napędzane gazem spełniające normę Euro 6 oraz pojazdy z ogniwami paliwowymi. W związku z tym, posiadacze samochodów benzynowych i dieslowych będą musieli zrezygnować z wjazdu do wyznaczonych obszarów.
Decyzja dotyczy kilku kluczowych ulic w centrum Sztokholmu, w tym:
- Malmskillnadsgatan (pomiędzy mostami Hamngatan i Kungsgatan),
- Regeringsgatan (pomiędzy Hamngatan i mostem Kungsgatan),
- Biblioteksgatan oraz kilka innych.
Dodatkowo, wjeżdżanie i wyjeżdżanie z tunelu Klaratunnel przy Mäster Samuelsgatan również będzie podlegać nowym przepisom.
Wyłączenia z regulacji
Nowe zasady nie obejmują jednak wszystkich firm oraz pojazdów poruszających się w pobliżu strefy ekologicznej. Firmy z dostępem do ulic takich jak Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Sveavägen i Hamngatan, które nie muszą wjeżdżać bezpośrednio na teren strefy, aby dotrzeć do swoich siedzib, nie będą podlegać regulacjom.
- Nowe zasady w Sztokholmie: Nauczanie na odległość dla uczniów z poważnymi problemami z absencją
- Ponure perspektywy dla przedsiębiorczości w Regionie Sztokholm
- Nowa ankieta ujawnia, co Szwedzi sądzą o wprowadzeniu stref ekologicznych w Sztokholmie
- Droższe parkowanie w centrum Sztokholmu
- Uroczy apartament z widokiem na park w Södermalm – marzenie czy wyzwanie?