Usługi pociągów podmiejskich w regionie Sztokholmu zostały dotknięte poważnymi zakłóceniami w ciągu ostatniego roku. Teraz SL i operator MTR przedwcześnie rozwiązują umowę na pociągi podmiejskie. Od przyszłego roku SJ przejmie operację w ramach umowy awaryjnej.
Firma transportowa MTR, odpowiedzialna za obsługę pociągów podmiejskich w regionie stolicy Szwecji od 2016 roku, nie będzie kontynuować swojej działalności po 2024 roku. Decyzja została podjęta po serii problemów, takich jak niedobór maszynistów i kwestie związane z konserwacją, które, zdaniem SL (Sztokholmskiego Transportu Publicznego), przyczyniły się do niespełnienia oczekiwań w zakresie dostaw usług w ubiegłym roku.
David Lagneholm, dyrektor generalny SL, wyraził, że pomimo starań, nie udało się znaleźć wspólnego rozwiązania z MTR. „Dlatego teraz wspólnie podjęliśmy decyzję o rozwiązaniu umowy” – powiedział Lagneholm w oficjalnym komunikacie.
Od marca 2024 roku, operator kolejowy SJ przejmie odpowiedzialność za pociągi podmiejskie w regionie Sztokholmu. Umowa awaryjna, zawarta między Regionem Sztokholmu a SJ, będzie obowiązywać przez dwa lata, z możliwością przedłużenia o kolejny rok lub dwa.
Anton Fendert, minister transportu regionalnego, wyraził optymizm co do tej zmiany podczas środowej konferencji prasowej. „Nie pozostawiliśmy żadnego kamienia na kamieniu i wierzymy, że SJ ma lepsze warunki do zapewnienia stabilnej usługi pociągów podmiejskich” – powiedział Fendert.
Wszyscy pracownicy MTR, którzy dotychczas zajmowali się głównie obsługą pociągów podmiejskich, otrzymają ofertę zatrudnienia w SJ. Mimo to, MTR będzie nadal obsługiwać metro w regionie Sztokholmu.