Latem 2025 roku w dzielnicy Södermalm w Sztokholmie zostanie wprowadzona nowa strefa piesza (szw. stadsmiljözon, dosł. „strefa środowiska miejskiego”, ale w praktyce oznacza to strefę z ograniczonym ruchem samochodowym i priorytetem dla pieszych). Oznacza to zakaz ruchu samochodowego na wybranych ulicach i likwidację około 260 miejsc parkingowych. Zmiany mają na celu zmniejszenie ruchu samochodowego, stworzenie przestrzeni dla pieszych, miejsc do siedzenia na świeżym powietrzu i zieleni.
„Mam wrażenie, że istnieje duża akceptacja dla ograniczenia ruchu samochodowego w Södermalm,” mówi Lars Strömgren (Partia Zielonych – MP), radny ds. transportu w Sztokholmie (dosł. „burmistrz”, ale w kontekście Sztokholmu to radny).
Lokalizacja i zakres strefy:
Strefa obejmie obszar wokół placu Nytorget. Części ulic Skånegatan, Södermannagatan i Nytorgsgatan, które wcześniej funkcjonowały jako „letnie deptaki”, zostaną przekształcone w całoroczne ciągi piesze. Latem strefa zostanie rozszerzona o ulice Närkesgatan, Sofiagatan oraz części ulic Katarina Bangata i Åsögatan.
Harmonogram:
- Maj 2025: Rozpoczęcie prac nad przebudową parkingów.
- Lato 2025: Wejście w życie zmian, wprowadzenie strefy pieszej w pełnym zakresie.
- Zima (październik-maj): Zmniejszenie obszaru strefy pieszej.
Uzasadnienie zmian:
„Letnie deptaki są niezwykle popularne i w ostatnich latach stały się zarówno liczniejsze, jak i większe. Strefa środowiska miejskiego oznacza, że robimy więcej tego, co wiemy, że działa,” mówi Lars Strömgren, powołując się na ankiety, które wskazują, że mieszkańcy i przedsiębiorcy preferują miejsca do siedzenia na zewnątrz zamiast parkingów przyulicznych. Strömgren dodaje, że zapotrzebowanie na miejsca parkingowe jest mniejsze latem, a zapotrzebowanie na miejsca do siedzenia na zewnątrz – większe.
Likwidacja miejsc parkingowych:
- Łącznie: Około 260 miejsc parkingowych zniknie latem w rejonie Nytorget.
- Na stałe: Około 140 miejsc parkingowych zostanie zlikwidowanych na ulicach Skånegatan, Södermannagatan i Nytorgsgatan.
- Tylko latem: Dodatkowe 120 miejsc parkingowych zostanie zlikwidowanych w okresie letnim.
Dojazd dla służb i mieszkańców
Biuro radnego ds. transportu podkreśla, że struktura ulic w dzielnicy ułatwia przekierowanie ruchu samochodowego. Służby ratunkowe, taksówki i transport towarowy nadal będą miały dostęp do obszaru objętego strefą. Mieszkańcy i firmy będą mogli również odbierać dostawy i gości. Zmiany nie wpłyną na kursowanie autobusu linii 66 na Nytorgsgatan.
Możliwość rozszerzenia strefy
„Jedną z opcji może być umożliwienie dalszego rozwoju strefy środowiska miejskiego w kierunku Ringvägen, która jest dużym deptakiem z wieloma restauracjami. Obecnie zaczynamy od tego obszaru wokół Nytorget, ale jest to inwestycja, która ma potencjał rozwoju,” mówi Strömgren.
Uwaga: Strefy środowiska miejskiego (stadsmiljözoner) to nie to samo, co strefy ekologiczne (miljözoner), które nakładają ograniczenia na wjazd pojazdów o wysokiej emisji spalin.