Götgatan, jedna z głównych ulic Södermalm w Sztokholmie, zostanie częściowo zamknięta i rozkopana na odcinku 925 metrów (od Folkungagatan do Åsögatan) w związku z konieczną wymianą hydroizolacji tunelu metra (tzw. Södertunnel lub tunel Katarina). Prace potrwają siedem lat i będą prowadzone etapami, aby zminimalizować utrudnienia w ruchu. Metro będzie kursować bez zmian przez cały okres budowy.
Södertunnel, otwarty w 1933 roku, początkowo służył tramwajom. W latach 50. XX wieku został włączony do systemu metra (obecnie zielona linia). Mimo że Södermalm przeszedł liczne zmiany, tunel pod ziemią pozostał ten sam.
„Tunel jest konstrukcją stalowo-betonową, która musi być chroniona przed wilgocią, aby uniknąć uszkodzeń. Odbywa się to za pomocą warstwy hydroizolacyjnej,” wyjaśnia Ulrika Hahne, kierownik projektu w administracji ruchu drogowego (trafikkontoret) w regionie Sztokholmu. „Obecna hydroizolacja została położona w 1933 roku. Normalna żywotność wynosi zwykle 40-50 lat, więc jest zużyta.”
Zakres prac i harmonogram (wstępny):
- Początek prac: Jesień 2025 (z zastrzeżeniem, że rozpoczęcie może się przesunąć, ponieważ nie wybrano jeszcze wykonawcy).
- Czas trwania: 7 lat.
- Etapy: Prace będą prowadzone etapami, aby uniknąć całkowitego zamknięcia Götgatan.
- Etap 1: Odcinek między Folkungagatan a Kocksgatan.
- Etap 2: Odcinek między Kocksgatan a Åsögatan.
- Przebudowa: Prace będą polegały na rozkuciu nawierzchni ulicy, aż do konstrukcji tunelu, i położeniu nowej warstwy hydroizolacji.
Utrudnienia w ruchu:
- Ruch pieszy i rowerowy: Będzie możliwy przez cały czas trwania prac.
- Ruch samochodowy: Będzie ograniczony i przekierowywany w zależności od etapu prac. Niektóre, węższe odcinki Götgatan, zostaną całkowicie zamknięte dla ruchu samochodowego. „Jeśli pozbędziemy się ruchu na wczesnym etapie, mamy nadzieję, że pojazdy silnikowe znajdą nowe trasy. Jeśli wyprowadzimy część ruchu z obszarów, w których obowiązuje ruch jednokierunkowy, nasi wykonawcy będą mogli pracować bezpieczniej,” mówi Ulrika Hahne.
- Metro: Będzie kursować bez zmian przez cały okres budowy.
Koszt:
- Szacunkowy koszt: 766 milionów koron szwedzkich. W 2016 roku szacowano koszty renowacji na 100-200 mln SEK.
Planowane ulepszenia środowiska ulicznego – odłożone
Początkowo planowano, że przy okazji remontu tunelu zostanie zmodernizowane środowisko uliczne (np. nowe nasadzenia drzew). Miasto Sztokholm zrezygnowało jednak z tego planu w 2023 roku z powodu sytuacji gospodarczej. „W obecnej sytuacji gospodarczej nie jest priorytetem realizacja dużego projektu za kilkaset milionów,” powiedział radny ds. transportu Lars Strömgren (MP – Partia Zielonych). Drzewa, które zostaną wycięte podczas prac, zostaną zastąpione nowymi.
Dlaczego prace potrwają tak długo?
„Ma to wiele wspólnego z faktem, że zamykamy się etapami. Szybciej byłoby zrobić wszystko za jednym zamachem. Ale nie sądzę, by ktokolwiek tego chciał. To wyjątkowe miejsce, po którym porusza się mnóstwo ludzi. Jest to coś w rodzaju arterii w mieście i musimy zapewnić, że ludzie tam dotrą,” wyjaśnia Ulrika Hahne.
Niepewny harmonogram
Rozpoczęcie prac jesienią 2025 roku jest niepewne, ponieważ nie wybrano jeszcze wykonawcy. Dokładny harmonogram poszczególnych etapów również może ulec zmianie. „Miasto Sztokholm wydaje pozwolenia na plany organizacji ruchu, o które występuje wykonawca. Przygotowaliśmy plan, ale wykonawca może mieć inne pomysły, lepsze od naszych. Nie wiemy więc dokładnie, jak będą wyglądały zamknięcia,” mówi Ulrika Hahne, podkreślając jednocześnie, że remont jest konieczny: „Hydroizolację można porównać do papy dachowej, która się starzeje. Początkowo była miękka i giętka. Z czasem stała się twarda i krucha. W końcu pęka i wnika w nią wilgoć. Musimy temu zapobiec, aby zapewnić ciągły ruch metra na trasie.”