W czwartek nadszedł czas, gdzie amerykański gigant Costco otworzył swój pierwszy szwedzki dom towarowy w Arninge w Täby.
Entuzjazm związany z otwarciem sklepu był duży i już kilka tysięcy osób zostało członkami, aby móc robić zakupy w sklepie w Arninge.
Jedna z największych na świecie sieci domów towarowych, amerykański gigant dyskontowy Costco Wholesale, rozpoczął działalność w Szwecji. Centrum handlowe Arninge Station w Täby, na północ od Sztokholmu, będzie pierwszą lokalizacją sieci w Skandynawii. Szwedzki sklep ma powierzchnię 13 000 metrów kwadratowych.
Większość sklepów tej sieci znajduje się w Stanach Zjednoczonych, ale działa ona także w innych częściach świata, w tym w Europie, gdzie ma sklepy we Francji, Hiszpanii, Anglii i Islandii. Jesienią 2022 roku nadszedł czas na Szwecję. Costco ma ponad 800 sklepów na całym świecie, w tym 500 w USA, i zatrudnia ponad 270 000 osób. W ostatnim roku finansowym obroty Costco wyniosły równowartość 1 400 mld koron szwedzkich.
Ponad połowa sprzedaży Costco to artykuły spożywcze, ale sprzedawane są tam również towary konsumpcyjne, jest również piekarnia, punkt gastronomiczny, optyk, laryngolog, apteka i warsztat oponiarski. W sklepach Costco znajduje się około 3700 artykułów, czyli mniej niż połowa tego, co w tradycyjnych supermarketach.
Przyszłymi głównymi konkurentami w Szwecji są zarówno sieci dyskontowe, takie jak Jula, Rusta, Gekås, Ö&B i Dollar Store, jak i sieci spożywcze, takie jak Ica, Coop i Willys.
„Jestem przekonany, że są zainteresowani większą liczbą placówek w krajach nordyckich, prawdopodobnie w stolicach, w Göteborgu i Malmö. A za kilka lat może jeszcze dwa sklepy w Sztokholmie” – powiedział Jan Björk, dyrektor generalny właściciela nieruchomości, firmy Trophi, dla Dagens Industri.
Koncepcja Costco opiera się na członkostwie z roczną opłatą. Dziś ma ponad 100 milionów członków. Składka członkowska w Szwecji wynosi 500 koron rocznie.