Storstockholms Lokaltrafik (SL), operator transportu publicznego w Sztokholmie, znajduje się w głębokim kryzysie finansowym. W 2022 roku firma odnotowała straty rzędu niemal 2 miliardów koron szwedzkich. Jako jeden ze sposobów zaradzenia sytuacji, SL proponuje podniesienie opłaty dodatkowej za brak ważnego biletu z obecnych 1500 koron do 1850 koron szwedzkich.
Celem tej podwyżki jest zwiększenie przychodów z kontroli biletów, które obecnie generują straty. W 2022 roku koszty kontroli biletów przekroczyły 36,5 mln koron, a oszustwa spowodowały utratę przychodów w wysokości 327 mln koron. Szacuje się, że około trzy procent wszystkich przejazdów w 2022 roku odbyło się bez ważnego biletu.
Podczas pandemii w 2020 roku odsetek nieuczciwych przejazdów znacznie wzrósł, a chociaż liczba ta spadła, straty wciąż są znaczące. W związku z tym, SL uważa, że podwyżka jest konieczna, aby działalność kontrolna stała się przynajmniej neutralna pod względem kosztów.
SL argumentuje, że zwiększenie opłaty za oszustwo ma na celu odstraszenie od jazdy na gapę i uniemożliwienie podróżnym obliczenia, czy oszustwo jest opłacalne. Zdaniem SL, takie działanie jest niezbędne, aby osiągnąć efekt zapobiegawczy i zmniejszyć liczbę nieuczciwych przejazdów.
Ta propozycja spotkała się z różnymi reakcjami, przy czym podkreśla się, że SL stoi przed trudnym zadaniem zrównoważenia potrzeb finansowych z dostępnością usług transportowych dla mieszkańców Sztokholmu. Ostateczna decyzja w tej sprawie będzie miała duże znaczenie dla przyszłości funkcjonowania transportu publicznego w regionie.