Sztokholm podnosi opłaty za parkowanie

by redaktor

Od 1 lutego przyszłego roku mieszkańcy centrum Sztokholmu będą musieli przygotować się na znaczne podwyżki opłat za parkowanie. Wzrost dotyczy zarówno właścicieli samochodów, jak i motocykli. Opłata za parkowanie samochodu wzrośnie o 500 koron szwedzkich miesięcznie, a za motocykle o 125 koron. Nowe stawki będą obowiązywać w strefach podatkowych 2 i 3, obejmujących takie dzielnice jak Kungsholmen, Vasastan, Södermalm, Östermalm, City i Gamla stan. Ta korekta z pewnością wpłynie na budżet wielu mieszkańców i może skłonić do poszukiwania alternatywnych środków transportu lub korzystania z komunikacji miejskiej.

W niedawnym komunikacie prasowym, Partia Zielonych w Sztokholmie wyjaśniła, że cel podwyżek opłat za parkowanie to zapewnienie dostępności miejsc parkingowych w centrum miasta. Zwrócono uwagę, że opłaty za parkowanie w budynkach mieszkalnych pozostawały na tym samym poziomie od 2016 roku.

„Celem opłat parkingowych jest zapewnienie, że zawsze istnieje pewna część dostępnych miejsc parkingowych. Dzięki temu kierowcy nie muszą jeździć w poszukiwaniu miejsc parkingowych,” wyjaśnia burmistrz Sztokholmu, Lars Strömgren z Partii Zielonych.

Zauważył on również, że pomimo znaczącego wzrostu, opłaty za parkowanie dla mieszkańców nadal będą dotowane i znacznie niższe w porównaniu do standardowych stawek za parkowanie na ulicy. Z drugiej strony, opozycyjny burmistrz Dennis Wedin z partii Moderaterna wyraził swoje obawy, twierdząc, że droższe parkowanie dla mieszkańców to niewłaściwy priorytet, mający negatywny wpływ na mieszkańców centrum miasta, którzy potrzebują samochodu.

Dennis Wedin ostro krytykuje nowe opłaty parkingowe, podkreślając, że podwyżka dotyczy wszystkich rodzajów pojazdów, bez względu na to, czy są one elektryczne, czy zasilane benzyną czy olejem napędowym. „To nie jest inwestycja w dostępność, to wyciskanie pieniędzy z kierowców. Zamiast tego Sztokholm powinien skupić się na ułatwianiu ekologicznej transformacji, na przykład poprzez wspólne korzystanie z samochodów” – argumentuje Wedin.

Mimo to, opłaty za komercyjne pozwolenia na parkowanie zostaną obniżone o 2500 koron szwedzkich rocznie. Takie pozwolenie, wykorzystywane przez firmy posiadające pojazdy usługowe lub transport towarowy, które muszą parkować w Sztokholmie na krótkie okresy, będzie teraz ważne w całym mieście, nawet na ulicach, na których parkowanie jest zabronione, a maksymalny czas parkowania zostanie wydłużony z dwóch do trzech godzin. „Priorytetowo traktujemy ruch samochodowy, któremu najtrudniej jest znaleźć alternatywę… Rzemieślnik, który jest uzależniony od dużego samochodu służbowego, nie ma takiej samej możliwości rezygnacji z parkowania na ulicy” – mówi burmistrz Sztokholmu, Lars Strömgren.

Sztokholm wprowadza istotne zmiany w taryfach za parkowanie. Dla mieszkańców (stawki 2 i 3), opłaty miesięczne wzrosną z 1100 SEK do 1600 SEK, a dzienna stawka zostanie podniesiona z 75 SEK do 90 SEK. W przypadku parkowania motocykli (stawki 2 i 3), miesięczna opłata wzrośnie z 275 SEK do 400 SEK, a opłata dzienna z 18,75 SEK do 22,50 SEK. Niemniej jednak, dla posiadaczy zezwolenia na parkowanie A, ważnego przez całą dobę każdego dnia w całym mieście, opłata roczna zostanie zmniejszona z 27 500 SEK do 25 000 SEK. Podobna obniżka dotyczy zezwolenia na parkowanie B, ważnego od 7:00 do 19:00 każdego dnia w całym mieście, gdzie opłata roczna zostanie obniżona z 21 250 SEK do 18 750 SEK. Zmiany te mają na celu zbalansowanie dostępności miejsc parkingowych oraz promowanie ekologicznych środków transportu w mieście.

You may also like

Leave a Comment