Sztokholm rezygnuje z ekologicznej strefy na rzecz przestrzeni publicznych

Data:

Rada Miejska Sztokholmu zaskoczyła mieszkańców miasta, rezygnując z planów wprowadzenia ekologicznej strefy klasy 3 na Starym Mieście. Zamiast tego miasto postanowiło przekształcić centrum w „strefę środowiska miejskiego”, co oznacza m.in. redukcję miejsc parkingowych na rzecz przestrzeni publicznych.

Decyzja o wprowadzeniu strefy ekologicznej klasy 3 została ogłoszona w czerwcu, z założeniem ograniczenia liczby samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi w centrum miasta. Burmistrz Sztokholmu, Lars Strömgren, wskazał na niezbędność takiego kroku w celu poprawy jakości powietrza. Jednak po skonsultowaniu z mieszkańcami i biznesem, miasto postanowiło podążać inną ścieżką.

Nowe podejście skupia się na tworzeniu przestrzeni publicznych, gdzie piesi i rowerzyści będą mieli pierwszeństwo. Strömgren zaznacza, że decyzja była podyktowana chęcią stworzenia przestrzeni, która sprzyja życiu miejskiemu i interakcjom społecznym. W praktyce oznacza to rozwój takich miejsc jak Mälartorget, Kornhamnstorg czy nabrzeże, a także dostosowanie prędkości do potrzeb pieszych.

Niektóre z tych zmian mogą być kontrowersyjne. Konieczność usunięcia ponad 100 miejsc parkingowych może spotkać się z oporem mieszkańców i przedsiębiorców. Jednak Strömgren podkreśla, że decyzja była niezbędna, aby uczynić Stare Miasto bardziej atrakcyjnym dla mieszkańców i turystów.

Opozycja przyjęła zmianę z zadowoleniem, ale jednocześnie krytykowała rząd za brak odpowiedniej analizy przedstawionych wcześniej propozycji. Dennis Wedin, opozycyjny burmistrz, nazwał pierwotną propozycję „nierealistyczną obietnicą wyborczą”.

Pomimo początkowych kontrowersji i niejasności w sprawie nowych regulacji ruchu, miasto jest zdecydowane przeprowadzić zmiany do lata 2024 roku. Przyszłe analizy dotyczące rozwiązań komunikacyjnych dla Starego Miasta zostaną przedstawione w przyszłym roku.

Chociaż rezygnacja ze strefy ekologicznej klasy 3 w Starym Mieście może być dla wielu zaskoczeniem, Sztokholm nadal analizuje możliwość wprowadzenia podobnej strefy w centrum miasta. W międzyczasie, ulica Hornsgatan nadal funkcjonuje jako strefa ekologiczna klasy 2.

Polub nas

0FaniLubię

Udostępnij

spot_img

Artykuły powiązane

Nowe zasady w Sztokholmie: Nauczanie na odległość dla uczniów z poważnymi problemami z absencją

Od 2025 roku uczniowie w Sztokholmie, którzy mają poważne problemy z absencją, będą mogli uczyć się na odległość....

Ponure perspektywy dla przedsiębiorczości w Regionie Sztokholm

Sytuacja gospodarcza w regionie Sztokholm pozostaje trudna, a perspektywy dla przedsiębiorczości i miejsc pracy nadal są ponure. Jak...

Nowa ankieta ujawnia, co Szwedzi sądzą o wprowadzeniu stref ekologicznych w Sztokholmie

Z końcem roku w Sztokholmie zostaną wprowadzone nowe strefy ekologiczne, które uniemożliwią swobodne poruszanie się pojazdami napędzanymi benzyną...

Droższe parkowanie w centrum Sztokholmu

Od nowego roku parkowanie w centrum Sztokholmu stanie się droższe na ponad 3000 miejscach parkingowych. Chociaż obecna propozycja...