Rada Miejska Sztokholmu zaskoczyła mieszkańców miasta, rezygnując z planów wprowadzenia ekologicznej strefy klasy 3 na Starym Mieście. Zamiast tego miasto postanowiło przekształcić centrum w „strefę środowiska miejskiego”, co oznacza m.in. redukcję miejsc parkingowych na rzecz przestrzeni publicznych.
Decyzja o wprowadzeniu strefy ekologicznej klasy 3 została ogłoszona w czerwcu, z założeniem ograniczenia liczby samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi w centrum miasta. Burmistrz Sztokholmu, Lars Strömgren, wskazał na niezbędność takiego kroku w celu poprawy jakości powietrza. Jednak po skonsultowaniu z mieszkańcami i biznesem, miasto postanowiło podążać inną ścieżką.
Nowe podejście skupia się na tworzeniu przestrzeni publicznych, gdzie piesi i rowerzyści będą mieli pierwszeństwo. Strömgren zaznacza, że decyzja była podyktowana chęcią stworzenia przestrzeni, która sprzyja życiu miejskiemu i interakcjom społecznym. W praktyce oznacza to rozwój takich miejsc jak Mälartorget, Kornhamnstorg czy nabrzeże, a także dostosowanie prędkości do potrzeb pieszych.
Niektóre z tych zmian mogą być kontrowersyjne. Konieczność usunięcia ponad 100 miejsc parkingowych może spotkać się z oporem mieszkańców i przedsiębiorców. Jednak Strömgren podkreśla, że decyzja była niezbędna, aby uczynić Stare Miasto bardziej atrakcyjnym dla mieszkańców i turystów.
Opozycja przyjęła zmianę z zadowoleniem, ale jednocześnie krytykowała rząd za brak odpowiedniej analizy przedstawionych wcześniej propozycji. Dennis Wedin, opozycyjny burmistrz, nazwał pierwotną propozycję „nierealistyczną obietnicą wyborczą”.
Pomimo początkowych kontrowersji i niejasności w sprawie nowych regulacji ruchu, miasto jest zdecydowane przeprowadzić zmiany do lata 2024 roku. Przyszłe analizy dotyczące rozwiązań komunikacyjnych dla Starego Miasta zostaną przedstawione w przyszłym roku.
Chociaż rezygnacja ze strefy ekologicznej klasy 3 w Starym Mieście może być dla wielu zaskoczeniem, Sztokholm nadal analizuje możliwość wprowadzenia podobnej strefy w centrum miasta. W międzyczasie, ulica Hornsgatan nadal funkcjonuje jako strefa ekologiczna klasy 2.